Woensdagochtend 08:50 uur: Op bedrijventerrein De Mars in Zutphen drommen 10 leerlingen samen voor het pand van Artech Rubber. Deze brugklassers van Het Stedelijk in Zutphen krijgen vandaag een kijkje in het bedrijfsleven.

Ze worden ontvangen door Richard Groot, eigenaar van de rubberproducent. De leerlingen storten zich op de aangeboden frisdrank terwijl Richard vertelt wat het bedrijf doet. Met enkele stuiterballen legt hij uit welke verschillende soorten rubber er zijn. 

Kennen ze producten die van rubber gemaakt zijn? “Een stuiterbal,” antwoordt een jongen. “Goed opgelet,” zegt Richard lachend. Autobanden, tuinhandschoenen en het binnenste van een haarelastiek, noemen de kinderen. 

Stedelijk

 “Wij zijn vandaag samen Team Artech. Welke functie wil jij hebben in het bedrijf?” vraagt Richard. “We hebben iemand die het rubberdeeg maakt, iemand die aan de pers staat, iemand controleert de producten en een ander doet de administratie.” 

Stedelijk

“Zullen we maar een rondje door het bedrijf maken dan?” De leerlingen volgen netjes. “Maar pas op voor een Artech-tattoo,” zegt Richard. “Veel machines zijn gloeiendheet, dus doe voorzichtig!” We lopen langs een plek waar ze onderdelen voor gameseats maken, de interesse van de kinderen is gewekt. Alex, achter de machine: “Dit zijn echte tattoos kids, geen Artech-tattoos!”

Docente Jolande: “Dit bezoek vergeten de leerlingen nooit meer. Ze leren hier ook veel meer van dan een uurtje in de klas.” De leerlingen worden door de bedrijfsbezoeken voorbereid op hun beroepskeuze. “Later in hun studie moeten ze gerichtere keuzes maken door vakken te laten vallen. Door deze bezoeken oriënteren de leerlingen zich op hun toekomst,” aldus Jolande. 

“Deze jongen hoeft ’s avonds niet naar de sportschool jongens,” zegt Richard. We staan bij een machine waar een medewerker grote rubbermatten omwalst. De 12 en 13-jarigen kijken vol bewondering naar het werk. 

Ook het onderzoekslaboratorium doet het goed bij de leerlingen. Zeer specifieke apparatuur, inclusief de laatste technieken, zoals 3D-printing. En dat is ook nodig bij een bedrijf als Artech met internationale klanten en medewerkers. 

Terug in de ontvangstruimte vraagt Richard of iemand een andere functie in Team Artech wil. Een meisje wil toch liever achter de rubberpers en geen deeg maken. “We hebben dus niemand meer die rubberdeeg maakt,” merkt Richard op. “Nou morgen om 8 uur melden hier, dan gaan we met z’n allen dit bedrijf runnen!” 

Stedelijk

“Gaaf bedrijf meneer,” zegt een jongen. De leerlingen hebben allemaal een eigen website waar ze een verslag op schrijven van hun bezoek. Maddy zegt: “Ik wil er wel werken, ik vond het erg leuk. Er werken ook veel vrouwen en ik heb veel geleerd.” Yannieke heeft super veel geleerd en vond het erg interessant. En Eva vond het leuk om te zien hoe het in het bedrijfsleven gaat en wil wel stage lopen bij Artech. 

Bij het afscheid krijgen alle leerlingen een rubber stuiterbal. “En neem ook een koek mee voor onderweg’’ roept Richard. “Niet in de klas gebruiken hè jongens, die stuiterballen’’ roept docente Jolande hen na.

Stedelijk